Van patiënt naar cliënt in de stoel

Veel tandartspraktijken hebben het over hun patiënten. Het dossier heet een patiëntendossier en zelfs de Koninklijke Nederlandse Maatschappij tot bevordering der Tandheelkunde (KNMT) heeft het over patiënten. Binnen onze praktijk geloven we in preventieve tandheelkunde. Bij ons worden patiënten cliënten en worden cliënten – als wij ons werk goed doen – ambassadeurs.

Zieke die onder behandeling is

De Dikke van Dale definieert een patiënt als: ‘zieke die onder behandeling is’. Waarom spreken zo veel tandartspraktijken dan toch nog steeds over hun patiënten? Als we kijken naar Staat van de mondzorg, een website van de KNMT, de beroepsorganisatie van tandartsen en tandartsspecialisten, zien we dat er maar weinig patiënten in de tandartsstoel zitten vandaag de dag. In 2019 kwam maar liefst 96 procent van de tandartsbezoekers voor consultatie of diagnostiek. Denk daarbij bijvoorbeeld aan periodiek onderzoek en röntgenfoto’s. Bijna drie kwart van de bezoekers kreeg – daarnaast – een preventieve behandeling, zoals bijvoorbeeld een gebitsreiniging. Een kleine helft kreeg, wat wij noemen, een curatieve behandeling. Dat wil zeggen een vulling, een kroon of een brug. Dan is er volgens ons nog steeds geen sprake van een ‘zieke die onder behandeling is’.

Mondzorg verschuiven naar preventieve zorg

In onze praktijk geloven wij in preventieve tandheelkunde. Door te zorgen dat het gebit goed schoon blijft, vanaf het moment dat het eerste tandje doorkomt tot die laatste gezonde tand. Door goed samenspel tussen behandelaar en de persoon in de stoel, verschuiven we de mondzorg in Nederland van curatieve zorg naar preventieve zorg. Goede mondzorg is een samenspel tussen de cliënt en behandelaar. Samen proberen we jouw mondgezondheid optimaal te houden en streven we naar kwalitatief hoogwaardige en duurzame mondzorg. Zo worden patiënten cliënten en cliënten ambassadeurs, die hun positieve ervaringen delen met anderen en hun enthousiasme uitdragen.

Voel je welkom

Dat betekent ook dat wij ons uiterste best doen om te zorgen dat je je bij ons welkom voelt, of dat nou is bij het maken van een afspraak of bij het plaatsen van een kroon. Wij betrekken je bij de behandeling en kijken niet alleen naar je mond, maar naar jou als persoon. Dat doen we door goed te luisteren en altijd de tijd te nemen voor de mens, van jong tot oud.

Meer weten?

Wil je ook liever als cliënt behandeld worden dan als patiënt? Wil je ook dat er naar je geluisterd wordt? Schrijf je gerust in bij onze praktijk.


NIEUWSBRIEF

Wil je op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen en gebeurtenissen, schrijf je hier in voor onze maandelijkse nieuwsbrief

E-mailadres
Voornaam
Achternaam